Alla inlägg den 2 april 2012

Av Cecilia van Toor - 2 april 2012 16:03

Vilket aprilväder det varit idag, snö på morgonen och strålande sol på eftermiddagen! Vad passar inte bättre än en värmande gryta i aprilkylan. 


Jag i matlagartagen

Boeufen :)


ca. 1 kg högrev

smör

salt och peppar

2 vitlöksklyftor

3 msk vetemjöl

1 flaska rödvin

1,5 msk köttbuljongpulver

1 tsk torkad timjan

2 lagerblad

1 msk tomatpuré

2 morötter

200 g rimmat fläsk (jag använde stekfläsk)

1 paket steklök (ca. 20 st.)

200 g champinjoner

Färsk pesilja och timjan


Putsa köttet och skär i bitar. Bryn köttbitarna i smör i en gryta. Salta och peppra. Pressa i vitlök. Pudra över vetemjöl och rör om. Häll i vin samt buljong. Tillsätt torkad timjan, lagerblad och tomatpuré. Sjud under lock ca. 1,5 timme. Skär fläsket i småbitar och skala löken. Stek fläsk knaprigt med svamp och lök. Rör ner det i grytan och låt sjuda ytterligare ca. 20 minuter. Strö över hackad persilja samt timjan. Servera med potatismos.


Jag frågade på systemet vad de rekommenderade för vin att ha i och till grytan. Egentligen ska man väl ha bourguignonvin i grytan men de rekommenderade dessa två:

Den till höger att ha i grytan(Palazzo Mio rosso, nr. 2009, 49 kr) och den till vänster att dricka till(Cotes-Du-Rhone Reserve, nr.6018, 69 kr). De var riktigt billiga, brukar annars aldrig köpa vin under 70-80 kr. Ska ju äta grytan ikväll så jag har inte hunnit smaka på Cotes-Du-Rhonen än, får återkomma med recension.  




Av Cecilia van Toor - 2 april 2012 10:19

God morgon! Finns det något bättre än att äta frukost i lugn och ro en ledig dag? Jag älskar frukost! Idag gjorde jag smoothie med hallon och banan.




1p

2,5 dl vaniljyoghurt

1 dl hallon

1 halv banan


Mixa allt i en blender och drick direkt.


En annan god smoothie är med hallon och basilika! En lite annorlunda smakkombination. Ta istället lite mer hallon och några blad färsk basilika och mixa med yoghurten. Yum Yum! 


Presentation


Matdelikat är en blogg om god mat och bak.

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9
10
11 12 13 14 15
16 17 18 19
20
21 22
23 24 25 26
27
28 29
30
<<< April 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Matbloggpriset

Nominera mig till Matbloggspriset Folkets val

Skapa flashcards