Alla inlägg under juli 2013

Av Cecilia van Toor - 31 juli 2013 16:34

När vi var i Stockholm förra veckan bjöd min bror Magnus på en smaskig dessert-drink, som han uppfann på sin tid som bartender. Den går inte av för hackor! Riktigt smaskig men väldigt mättande, särskilt om man dricker två stora glas ;p


 


Ballerina-Baileys, 4 stora glas:


1 liter vaniljglass

1 pkt ballerinakakor (spara 4 st till dekoration)

en skvätt mjölk (så att det inte blir så tjockt)

ca 20-25 cl baileys

en skvätt créme de menthe efter smak (eller en skvätt pepparmint) 

en hel del is

1/4 tub chokladsås (typ O´hoj)


Mixa allt i en blender. Häll upp i fyra stora glas och dekorera med en ballerinakaka.

 


Det ska egentligen vara créme de menthe men det finns bara i systembolagets beställningssortiment, så lite pepparmintsextrakt sm finns i matbutikerna fungerar som bra ersättare :)



Av Cecilia van Toor - 30 juli 2013 09:28

Hej! Förlåt för min frånvaro. Vi har haft en veckas semester med mycket skärgårdshäng. Bilder kommer snart :) Här bjuder jag på en god dessert så länge, receptet har jag fått från min kompis Emma:


 


Vaniljkräm med bär, ca 8p:


2 pkt vaniljkesella

ca. 3 dl vispgrädde

ca. 3 msk florsocker (efter smak)

2 tsk vaniljsocker

1/2 pkt frysta blåbär (tinade) eller färska

1/2 pkt frysta hallon (tinade) eller färska

100 g blandad choklad (t.ex. mjölkchoklad och vit choklad)



Vispa grädden. Blanda i vaniljkesellan. Smaka av med florsocker och vaniljsocker hur sött du vill ha det. Vispa ihop ordentligt. Varva bär och vaniljkräm i ett glas. Hacka chokladen och strö över varje glas.

 

Snabbt och enkelt och supergott!

Av Cecilia van Toor - 18 juli 2013 10:22

I lördags var det dags för bröllop igen :) Våra vänner Louise och Martin fick äntligen varandra ;) Det var verkligen ett lyckat bröllop! Vackert väder, vacker brud och brudgum och jätterolig fest efteråt!


 

Vigseln hölls på en flotte i Skåne-Tranås


   

Risregn...


Placeringskorten var fina betonghjärtan. Till förrätt fick vi Toast skagen.


Underhållning under hela middagen och dansen på kvällen stod Holidays för.


 

Vi satt vid bordet "Lund".


 

Nygifta och glada :)


 

Jenny, Madde och jag


 

Tomas, Krille och Kotten


 

När Louise gick iväg passade alla tjejer på att pussa på Martin


 

De fick utföra roliga lekar...


 

Första dansen


   

Vi fick popcorn i serietidningar och färgglada drinkar...


  

Vi fick även en supergod bröllopstårta med hallongrädde och choklad


Krille och jag ska ju åka med brudparet till Kalifornien om 5 veckor, så av oss fick de en USA-inspirared present, med bl.a biljetter till Alcatraz, vin från Kalifornien och guideböcker.


Tack Louise och Martin för en fantastiskt trevlig dag!


Just nu sitter jag hemma och är sjukskriven :( Har nämligen fått ryggskott/nackspärr from hell... Får knapra starka värktabletter för att stå ut med smärtan. Jag hoppas verkligen jag blir bra snart så att jag kan träna! Dessutom har vi semester nästa vecka och det är ju inte så kul om man inte kan röra sig obehindrat. Håll tummarna för att jag blir frisk snart! 





Av Cecilia van Toor - 9 juli 2013 22:36

Förra onsdagen var vi på quiz på Mejeriet här i Lund. Jag tror att det är tredje sommaren i rad som vi har varit på det. Det är supertrevligt och väldigt populärt! Vi vann tyvärr inte, men det spelar ingen roll. Det är bra kvalitet på frågorna, både roliga och kluriga. När vi var där åt jag åt en fisk och skaldjurgryta som var supergod och Krille tog Toast skagen som också var mumsig! Här kommer lite bilder från kvällen: 


   

Jag och Louise

 


Ola, Martin och Johan

Johan och Krille

Kristel och Helena  

Av Cecilia van Toor - 8 juli 2013 22:12

Jag provade att göra en "nyttig" paj här om dagen. Pajskalet gjordes av bl.a mandelmjöl och sesamfrön istället för vetemjöl. Vill man som jag försöka äta lite mindre kolisar, är detta ett utmärkt alternativ till vanlig paj :)

Jag använde mig av lätt-crème fraiche i pajen, dels för att minska på fettet och för att den inte skulle bli för mäktig. Dels för att jag fick ångest över sommarkroppen ;p Annars brukar jag sällan köpa de lättare produkterna, tycker att det är sååå mycket godare med vispgrädde, fet crème fraiche och riktigt smör än massa lättvarianter. Bättre att ta lite mindre isf... Ja, ja pajen blev iaf god :)



Kolhydratsfattig tacopaj, ca 5-6p:


Pajdeg (recept hittat hos 56kilo)

3 dl mandelmöl

0,5 dl sesamfrön (skalade)

1 ägg

1 tsk salt

1 msk fiberhusk

40 g rumsvarmt smör


Fyllning

ca 800 g köttfärs

2 pkt tacokrydda

i gul lök

5 dl lättcrème fraiche

1 stor vitlöksklyfta

salt

3-4 tomater

8 feferoni

lite riven ost


Börja med pajdegen. Mixa mandelmjöl med sesamfröna. Blanda i recten till en jämn smet. Tryck ut i en större pajform och ställ in i kylen ca. 20-30 minuter. Sätt ugnen på 175 grader och grädda 10-15 minuter, till den fått lite färg.  

Gör under tiden fyllningen: Hacka lök och fräs i en stekpanna till den blir mjuk, tillsätt färsen och tacokryddan, ev en skvätt vatten. Blanda crème fraichen med pressad vitlök och lite salt. Ta ut pajformen ur ugnen och fyll med köttfärsen. Hacka feferoni och lägg på. Bred ut crème fraichen över färsen. Dela tomaterna i skivor och lägg över crème fraichen. Strö över lite riven ost. Ställ in i ugnen ca. 30-40 minuter eller till pajen fått färg. Servera med sallad. 





Av Cecilia van Toor - 8 juli 2013 09:42

I lördags var vi på ett riktigt sommarbröllop. Min kollega och vän Madde gifte sig med sin Emanuel.

 

Vigseln hölls i Rövarekulan, ett naturreservat utanför Löberöd.


   

Min stiliga karl :) 

 

Vi fick små söta rispåsar när vi kom


 

Festen hölls på Snoge loge i Snogeröd. Superfin lokal.


       

Vi fick jättegod mat; till förrätt fick vi lax med goda grönsaker, sen följde en buffé med bl.a favoriten pulled pork :)


 

Här är jag med några av bröllopsgästerna :)


Tårtdekoration


 

Första dansen <3


Tack Madde och Mano för en jättetrevlig kväll!!! 



Av Cecilia van Toor - 5 juli 2013 08:08

När jag var i Stockholm förra helgen så bjöd mamma på söndagsbrunch. Där fick vi bl.a den här goda blåbärscheesecaken. Den har mycket mjukare och lenare konsistens än "vanlig" cheesecake. Supergod! Perfekt att göra till helgen ;)

 

Ursprungsreceptet kommer från Arla, men här kommer mammas variant med betydligt mindre socker:


Blåbärscheesecake med kvarg, en större pajform:


300 g digestivekex

1 msk kardemummakärnor

150 g smör

4 gelatinblad

2 burkar smetana (4 dl)

1 burk kesella/kvarg 10% (250 g)

175 g frysta blåbär, tinade

1,5 dl socker

en nypa salt


Mixa kexen med kardemummakärnorna till ett fint smul. smält smöret och blanda med smulet. Tryck ut i en pajform. Lägg gelatinbladen i kallt vatten i ca 5 minuter. Vispa ihop smetana, kvarg och salt. Värm bären i en kastrull och mixa släta med t.ex en stavmixer, lägg i sockret, låt koka upp. Blanda ner gelatinbladen. Blanda blåbärspurén med kvargblandningen. Häll smeten i pajformen och bred ut jämnt. Ställ kallt i ca 5 timmar innan servering. Dekorera med t.ex blåbär, eller körsbär som här :)

Av Cecilia van Toor - 1 juli 2013 22:25

I helgen hade vi möhippa för min bästa vän Sandra. Det blev en jättemysig dag med mina underbara vänner. Vi hoppade över förnedringar och sånt trams och hade det bara mysigt. Eftersom vi inte ses så ofta då alla bor på olika håll, är det extra mysigt att umgås :)

Vi började dagen med att två av oss "kidnappade" Sandra, därefter anslöt en och en på olika tunnelbanestationer. Vi åkte till Observatorielunden där två stycken hade förberett champagnefrukost:

 


Efter ett par timmar tog vi oss till Centralbadet där en timmes massage väntade på Sandra. Vi bubblade, bastade och drack vin:

   


Efter badet fyllde vi på magarna med lite mexikansk mat på La Neta, som ligger precis i närheten. Det kan jag verkligen rekommendera. Supergott var det, dessutom billigt!:

 

      


Efter den sena lunchen åkte vi till Hammarby och gick upp för Hammarbybacken, där drack vi skumpa och åt lite snittar samt tittade på utsikten och snackade skit :) :


Sen tog vi oss till Lisas bakgård och hängde där resten av kvällen. Vi hade ett uppdrag till Sandra att måla ett par vita kalsonger med textilfärg. Vi tänkte att hennes blivande make, Arvid, kan bära dem på bröllopet ;) Tyvärr fick jag ingen bild på dem, men de blev rikigt snygga ;p Vi målade även tavlor till Sandra med temat hur de träffades...

 


Senare på kvällen avnjöt vi en himmelsk god middag som några av tjejerna lagat, till förrätt blev det gazpacho:

     

Till varmrätt åt vi en av mina favoriter, nämligen pulled pork! Som hamburgare denna gång:

   

 


Efterrätten åt vi inne eftersom det blev lite kallt framåt midnatt... Det var iaf en supergod och knäckig rabarberpaj:

 


De fina flaggorna som sitter i maten har Jeanette tillverkat med washi-tape. Sååå söta :)

Dagen var som sagt riktigt mysig och jag ser verkligen fram emot bröllopet i augusti!


Jag ska luska reda på recepten så att jag kan dela dem här sen :) 

Presentation


Matdelikat är en blogg om god mat och bak.

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8 9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30 31
<<< Juli 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Matbloggpriset

Nominera mig till Matbloggspriset Folkets val

Skapa flashcards