Direktlänk till inlägg 3 juni 2013

Côte de boeuf

Av Cecilia van Toor - 3 juni 2013 20:48

I fredags var jag en sväng med mina föräldrar i Köpenhamn och kollade in Torvehallarna, de är en saluhall med en massa gott. Väl värt ett besök!! Vi käkade lunch och handlade bl.a kött till kvällen. Vi köpte côte de boeuf vilket är entrecôte på ben. Vi följde kötthandlarens råd och tillagade biten i ugnen på låg värme under lång tid och det blev helt fantastiskt!!! 


     


Côte de boeuf, ca 4 p:


ca 1,5 kg côte de boeuf (entrecôte på ben)

rikligt med salt och peppar

rapsolja

smör

10 vitlöksklyftor med skal


Sätt ugnen på 80 grader. Hetta upp en stekpanna ordentligt och häll i en skvätt rapsolja och en rejäl klick smör. Salta och peppra köttet rikligt. Fräs köttet så att det får ordentligt med färg runt om. Släng i vitlöksklyftorna och ös köttet med smöret. Ställ sedan in köttet i en form tillsammans med fettet och vitlöken från stekpannan. Stick i en köttermometer och låt det stå inne till 55 grader (för medium/rare). Det tog ca 1,5 timme i varmluftsugn. Ta ut köttet och låt vila i folie ca. 15 minuter innan servering. Skär upp i skivor.


Köttet blir helt fantastiskt gott och så mört att det bara smälter i munnen, så ni måste verkligen prova detta! Dock så ska jag, för skoj skull, prova att tillaga köttet på det här sättet nästa gång (råd från min bror Robert):


Till köttet åt vi fänkål och morötter som skivades tunnt med mandolin och stektes med salt och peppar, så himla gott!! Vi hade också mammas goda rödvinssås till. Jag kollade på när hon gjorde den och det var ungefär så här: 


Mammas rödvinssås; alla mått är ungefär, men det kan nog inte gå fel ;):


1/2 gul lök eller 2-3 scharlottenlökar

en näve persilja

1 tsk timjan

2-3 tsk köttbuljon på pulver, eller en tärning

svartpeppar

minst 1/2 flaska rött vin

50 g smör

1 msk mjöl


Hacka löken och fräs i en klick smör i en kastrull, lägg i hackad persilja och timjan samt buljong och peppar. Låt fräsa några minuter. Häll på vinet och låt småputtra så länge som möjligt, gärna en timme. Sila sedan av såsen och häll tillbaka i kastrullen. Blanda ihop mjöl och smör med en gaffel och vispa ner i såsen precis innan servering.


Här är lite fler bilder från dagen:

         





 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Cecilia van Toor - 14 oktober 2013 11:17

Hej mina underbara matvänner! Nu har jag flyttat till en ny sida och jag hoppas verkligen att ni följer mig dit: matdelikat.se, klicka på länken för att komma till min sida.    Många kramar Cecilia ...

Av Cecilia van Toor - 8 oktober 2013 19:52

Nu när vi går mot kallare tider så passar det ju utmärkt med en värmande soppa. Pumpor finns det ju fullt av ute i butikerna nu, så jag provade att laga soppa på det. Det blev en mumsig soppa som passar både som varmrätt ihop med ett gott bröd eller ...

Av Cecilia van Toor - 7 oktober 2013 09:30

God morgon fina! Jag lovade ju igår att dela med mig av maten vi åt igår. Det blev verkligen supergott! Äppelchutneyn kan man ju äta ihop med vad som helst och det blir mycket av den som man kan spara i kylen.      Man behöver inte så mycket c...

Av Cecilia van Toor - 6 oktober 2013 19:43

Idag har vi varit på en liten söndagsutflykt i Häckeberga. Vi slog oss fräckt ner i Häckebergas slotts trädgård och fikade medhavd picknick och lapade sol :) Sen gick vi längs en stig en bit runt sjön. Supermysigt! Här kommer lite biler:     H...

Av Cecilia van Toor - 6 oktober 2013 10:47

God morgon!   Morgonens frukost: hårdbröd (knäckemacka), kaffe och ägg. Vad säger ni? Hårdbröd eller knäckemacka? Här i Skåne brukar jag inte bli förstådd om jag säger hårdbröd...   Idag är jag pigg och ser fram emot en dag med träning, utfl...

Presentation


Matdelikat är en blogg om god mat och bak.

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3 4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24 25 26
27
28
29
30
<<< Juni 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Matbloggpriset

Nominera mig till Matbloggspriset Folkets val

Skapa flashcards