Alla inlägg den 19 maj 2013

Av Cecilia van Toor - 19 maj 2013 20:46

Hoppas ni har haft en bra helg! Har ni kollat eurovision? Trots att jag inte är något fan av schlager så satt vi i Folkets park i Malmö och kollade på storbildsskärm. Vi var mest där för folkfesten ;) Ljudet var väldigt dåligt dessutom, så vi fick nöja oss med en bildshow!

I morse regnade det och vi hade en riktig långfrukost, det älskar jag! Jag bakade scones eftersom vi inte ville gå ut i regnet och handla frallor. Jag provade Leilas recept men på mitt vis och de blev jättegoda!


   


Till ca. 8 st mindre scones:


7,5 dl vetemjöl

1 rågad tsk salt

1,5 tsk bakpulver

0,5 dl muscovadosocker

125 g kallt smör

1 ägg

2 dl mjölk


Sätt ugnen på 250 grader. Blanda mjöl, salt, bakpulver och socker. Tärna i smöret och arbeta in det i mjölblandningen. Tillsätt ägget och mjölken och knåda ihop till en deg.  Rulla degen och skär i ca. 8 skivor (om du vill ha runda scones). Sätt in i ugnen ca. 10 minuter. Servera med smör, ost, marmelad, philadelphia, grädde.... ja, vad du vill. Vi hade ost och en marmelad med fikon och rabarber som jag köpte i Helsingfors när jag var där på matbloggskryssningen




Bak · Bröd · Frukost

Presentation


Matdelikat är en blogg om god mat och bak.

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3 4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22 23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Matbloggpriset

Nominera mig till Matbloggspriset Folkets val

Skapa flashcards