Direktlänk till inlägg 1 november 2012

Matdelikats guide till New York (Del fyra)

Av Cecilia van Toor - 1 november 2012 09:52

Dag sex(torsdag):

Sista hela dagen på vår resa. Jag och Krille började med att strosa runt i Central Park och wow vilken vacker park. Det är rätt sjukt att man kan finna vackra platser och sånt lugn mitt i en mångmiljonstad! Eftersom parken är stor så har vi bara sett en bråkdel av den. Vi tyckte iaf mycket om delarna runt The Lake. Sjön var giftigt grön i färgen, vilket gjorde att kontrasten mot alla höstlöv blev väldigt vackert.

   


 

 

Vänner-fontänen!  


Vi tittade även runt på Strawberry Fields, John Lennons minnesplats som ligger nära hans gamla hem.

   


Sen mötte vi upp Lisa och Viktor vid The Swedish Cottage:

   


Vi kollade in The Metropolitan Museum of art samt Guggenheims byggnader:

   


Lisa och Viktor köpte Frozen Yoghurt:

 


Vi gick förbi Martha Stewart-pumpor(enligt Lisa lägger hon glitter på allt!):

 


Sen gick jag och Krille på en trestjärnig restaurang, Jean Georges, och käkade lyxlunch. Vi bokade bord ett par veckor innan resan. Allt var riktigt gott och inte jättedyrt, det gick nog på 300 dollar. Den har ju trots allt tre michelinstjärnor! Hela upplevelsen var fantastisk, vi hade gärna gott hit igen!

 

Vi fick först en Amuse Bouche


 

Min förrätt: Krabbtoast med japanska päron och chipotlekräm


 

Krilles förrätt: Pilgrimsmussolr med karamelliserad blomkål och en emulsion av kapris och russin.


 

Till varmrätt tog vi karamelliserad Wagyu-oxfilé med confiterad pumpa(tror jag) och mole. Det var en annorlunda kombination men det var sååå gott!


   

Vi delade på efterrätterna: October och Chocolate. Chokladdesserten var oslagbar! Den bestod av chokladfondant med riktigt god glass och nån citronskalsmaräng som var helt sjuk!

Förrutom efterrätterna fick vi extra gosaker:

       

Egna marshmallows, riktigt goda! Minimacroner med svartvinbär och små gelekuber som exploderade i munnen med äpple och kanel. Praliner, nogat och lavendelbollar. Lavendelbollarna var jättegoda, tror aldrig att jag smakat något med så mycket lavendelsmak innan.


Efter maten mötte vi upp Lisa och Viktor igen och tog oss ut till Williamsburg i Brooklyn. Där fanns det bara låga hus och det var jättemysigt med massa barer och restauranger. Vi hängde först i en bar med massa öl och wiskysorter(Bedford avenue, N 7th st.):

 


Senare gick vi och åt igen(det är många timmar senare) på argentinsk restaurang, El Amacen, med riktigt gott kött, goda tillbehör, goda drinkar och mysig interiör! (Här tog kamerans batteri slut, så det är mobilbilder). 557 Driggs avenue, nära N 7th st.

       

Den här drinken var skitgod! Gjord på gurka och jalapeno.


Efter restaurangen gick vi till en annan bar, kommer tyvärr inte ihåg namet men det finns massor av mysiga barer och det är bara att ta tunnelbanan tillbaka till Manhattan när man är trött:)


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Cecilia van Toor - 14 oktober 2013 11:17

Hej mina underbara matvänner! Nu har jag flyttat till en ny sida och jag hoppas verkligen att ni följer mig dit: matdelikat.se, klicka på länken för att komma till min sida.    Många kramar Cecilia ...

Av Cecilia van Toor - 8 oktober 2013 19:52

Nu när vi går mot kallare tider så passar det ju utmärkt med en värmande soppa. Pumpor finns det ju fullt av ute i butikerna nu, så jag provade att laga soppa på det. Det blev en mumsig soppa som passar både som varmrätt ihop med ett gott bröd eller ...

Av Cecilia van Toor - 7 oktober 2013 09:30

God morgon fina! Jag lovade ju igår att dela med mig av maten vi åt igår. Det blev verkligen supergott! Äppelchutneyn kan man ju äta ihop med vad som helst och det blir mycket av den som man kan spara i kylen.      Man behöver inte så mycket c...

Av Cecilia van Toor - 6 oktober 2013 19:43

Idag har vi varit på en liten söndagsutflykt i Häckeberga. Vi slog oss fräckt ner i Häckebergas slotts trädgård och fikade medhavd picknick och lapade sol :) Sen gick vi längs en stig en bit runt sjön. Supermysigt! Här kommer lite biler:     H...

Av Cecilia van Toor - 6 oktober 2013 10:47

God morgon!   Morgonens frukost: hårdbröd (knäckemacka), kaffe och ägg. Vad säger ni? Hårdbröd eller knäckemacka? Här i Skåne brukar jag inte bli förstådd om jag säger hårdbröd...   Idag är jag pigg och ser fram emot en dag med träning, utfl...

Presentation


Matdelikat är en blogg om god mat och bak.

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3 4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Matbloggpriset

Nominera mig till Matbloggspriset Folkets val

Skapa flashcards