Alla inlägg den 10 september 2012

Av Cecilia van Toor - 10 september 2012 17:44

I lördags var vi hemma hos min kollega Angelica på kräftskiva. Vi började kvällen med lerduveskytte och shit va kul det var! Jag har aldrig skjutit med ett gevär innan så det var lite läskigt första skotten men sen kändes det bättre. Tyvärr träffade inte jag en enda lerduva... men de andra var duktiga!

     

Vissa var väldigt exalterde!

       

Vi hade knytis och jag lagade västerbottenpaj. Jag letade på nätet efter recept och de flesta innehöll nästan precis samma ingredienser. Så här gjorde jag min:


För en pajform på ca. 22 cm


3 dl vetemjöl

125 g rumsvarmt smör

en nypa salt

ev. ett par tsk vatten


3 ägg 

en nypa salt

vitpeppar

2 dl vispgrädde

150 g riven västerbottenost


Sätt ugnen på 225 grader. Blanda smör, mjöl, salt och ev. vatten till en deg. Tryck ut degen i en pajform och ställ in i frysen ca 10 minuter. Nagga pajskalet och förgrädda sedan i ca 10 minuter. Vispa undertiden försiktigt ihop ägg, salt, vispgrädde och ost. Häll i äggsmeten i pajskalet och ställ in i ugnen tills pajen blir gyllene i färgen, ca 20-25 minuter. Går utmärkt att göra dagen innan och värma på i ugnen. Servera gärna med en klick creme fraiche och hackad rödlök. 



Presentation


Matdelikat är en blogg om god mat och bak.

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3
4
5
6
7
8
9
10 11 12 13 14 15 16
17
18 19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29 30
<<< September 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Matbloggpriset

Nominera mig till Matbloggspriset Folkets val

Ovido - Quiz & Flashcards