Alla inlägg den 28 augusti 2012

Av Cecilia van Toor - 28 augusti 2012 08:33

Igår var Krille och jag på Mat & Destillat här i Lund. Vi firade att vi har varit tillsammans i 4 år! Vi bodde i samma korridor när vi pluggade och var goda vänner till en början, men sen växte kärleken fram :) Vi brukar försöka hitta på något på vår årsdag; första året bodde vi på lyxhotell i Bangkok, andra året på hotell i Köpenhamn och förra året var vi på champagneweekend på Örenäs slott. I år blev det "bara" restaurangbesök men vi ska ju till New York snart :)

Restaurangen är relativt nyöppnad. Inredningen var schysst och servisen var jättebra! Vi var väldigt nyfikna på deras meny innan vi gick dit eftersom de har endel inälvsmat i rätterna. Inälvsmat är inget jag egentligen tycker om. Vi förväntade oss helt nya smakuppleveler men de uteblev tyvärr. Annars var maten jättegod och fint tillagad.

Vi hade iaf en jättemysig kväll och skulle gärna gå dit igen!


         

Förrätten: Stekt anklever på sesambrioch med persika och persilja. Faktiskt väldigt gott med ren anklever, den är ju dock inte lika nötig i smaken som foie gras, men man vill ju inte äta tvångsmatade djur heller!

 

Varmrätten: Valkyriabrässerade oxkinder med märgmousse, brynt lök, körvel och betor. Det här var också gott, köttet föll isär för att det var så mört. Dock en alldeles förstor portion, verken Krille eller jag orkade äta upp! Märgmoussen smakade ungefär som köttsaft. Krille tyckte hela rätten påminde om boef bourguinon.

 

Vinet vi drack till maten var supergott men jag kommer inte ihåg vad det heter, servitören kallade det för "myrvinet" eftersom det var massa myror på etiketten.

 

Efterrätt: Hallonmousse med jordgubbssorbet, färska hallon och smörstekt vetekrutong. Vi råkade hugga in på efterrätten innan jag fotade :) Vi delade på en eftersom vi var så mätta efter varmrätten. Den var god men jag blev lite besviken då det i menyn på nätet stod att det skulle vara chokladsorbet (vi fick jordgubbssorbet), som jag var sugen på att testa.

Presentation


Matdelikat är en blogg om god mat och bak.

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1
2
3
4 5
6
7
8
9 10
11
12
13 14 15 16 17
18
19
20
21 22 23
24
25 26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Matbloggpriset

Nominera mig till Matbloggspriset Folkets val

Skapa flashcards