Alla inlägg den 15 april 2012

Av Cecilia van Toor - 15 april 2012 21:58

God kväll! Idag kollade jag igenom gamla kokböcker för att få lite inspiration till nya maträtter. Jag föll för ett recept i den här kokboken:


 

Pink av Peter Norman. Jag fick den i födelsedagspresent för två år sedan.


Det blev en egen, snarlik variant av hans recept. Det blev riktigt gott! Måste provas!

Här kommer min version:


4p

4 kycklingfiléer

2 dl crème fraiche

ca. 15 st jalapeñobitar (från burk)

1 stor grön paprika

2 vitlöksklyftor

1,5 dl skållad mandel

skalet och saften av 1 citron

100 g riven parmesanost

salt och peppar


Sätt ugnen på 250 grader.

Dela varje kycklingfilé i två delar. Salta, peppra och bryn dem runt om i smör tills de får färg.

Blanda crème fraiche, jalapeño, paprika, vitlök, mandel, citronskal och saft i en bunke och mixa med stavmixer. Smaka av med salt.

Lägg kycklingfiléerna i en ugnssäker form. Häll såsen över filéerna.. Strö över den rivna osten och grädda i ugnen ca 20 minuter.

Servera med bönsallad





100 g gröna oliver med pimentos

1 burk stora vita bönor

1 burk kidneybönor

10 st coctailtomater

1 liten rödlök

1 näve färsk persilja 

1 msk flytande honung

2 msk citronsaft

salt


Hacka oliverna. Skölj bönorna. Skär tomaterna i skivor. Hacka rödlöken och persiljan fint. Lägg upp i en skål. Blanda honungen med citronsaften och häll över salladen. Smaka av med lite salt. 


Presentation


Matdelikat är en blogg om god mat och bak.

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9
10
11 12 13 14 15
16 17 18 19
20
21 22
23 24 25 26
27
28 29
30
<<< April 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Matbloggpriset

Nominera mig till Matbloggspriset Folkets val

Ovido - Quiz & Flashcards