Alla inlägg den 3 april 2012

Av Cecilia van Toor - 3 april 2012 10:08

Igår bakade jag världens godaste muffins! Typ kladdkakemuffins med chokladkolafyllning. De är väldigt mäktiga men ack så goda:) Har fått liknande muffins av en kompis för något/några år sedan och de har varit mina favoriter sen dess.



ca. 12-13 st

2 ägg

3 dl socker

1,5 tsk vaniljsocker

1 krm salt

4 msk kakao

1,5 dl vetemjöl

100 g smör


Sätt ugnen på 160 grader. Vispa ägg och socker pösigt. Smält smöret. Blanda i vaniljsocker, vetemjöl, salt och kakao tillsammans med det vispade ägget och sockret. Tillsätt slutligen smöret. Häll smeten i lagom stora muffinsformar och ställ in i ugnen ca. 15 minuter. Ta ut och låt svalna.

 


Glasyr

100 g smör

4 msk socker

2 tsk vetemjöl

4 tsk kakao

1 dl vispgrädde

1 dl mjölk


Häll alla ingredienser i en kastrull. Låt det koka tills det tjocknar. Låt det svalna.


När kakorna tas ur ugnen så sjunker de i mitten. Häll den svala glasyrsmeten i kakorna. Ställ dem sedan på en bricka i frysen. Ta fram precis innan servering. Lägg en klick vispad grädde och en påskkyckling eller påskägg på som garnering. De ska ätas kalla! 


Jag använde ett kakaopulver som är fairtrademärkt. Märker stor skillnad när jag bakar med detta. Jag köpte det i Italien i somras, men finns säkert något liknande här.

 

Presentation


Matdelikat är en blogg om god mat och bak.

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9
10
11 12 13 14 15
16 17 18 19
20
21 22
23 24 25 26
27
28 29
30
<<< April 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Matbloggpriset

Nominera mig till Matbloggspriset Folkets val

Skapa flashcards