Alla inlägg den 25 mars 2012

Av Cecilia van Toor - 25 mars 2012 19:52

Är hemma i Lund igen och har precis bjudit svågern och svägerskan på middag. Det blev inspiration från senaste Elle mat & vin. Mathias Dahlgrens recept som jag gjort om något, här kommer min variant:


4 kycklingfiléer

Salviablad

Salt och peppar

Olivolja

1 pkt bacon

250 g svamp(jag använde champinjoner)

50 g smör

2 vitlöksklyftor

500 g färsk pappardelle(eller annan färsk pasta)

ca 50 g parmesanost


Sätt ugnen på 175 grader. Skär snitt i kycklingfiléerna och lägg i salviablad. Salta, peppra rikligt och bryn i olivolja. Stek färdigt i ugnen. Stek svampen i en stor klick smör. Stek baconen i småbitar. Smält smöret och pressa i vitlöksklyftorna. Koka pastan enligt anvisning. Vänd ner pastan i vitlökssmöret. Skär sedan kycklingen i bitar och blanda den med bacon, svamp och pasta. Strö över rikligt med parmesanost.



   


Av Cecilia van Toor - 25 mars 2012 14:13

Vilken underbar dag! Solen lyser och jag sitter ute i linne, gäller att passa på så att Thailandsbrännan inte försvinner på en gång.


 


Ikväll ska jag laga våfflor eftersom det är våffeldagen idag! Här kommer ett bra recept på goda frasvåfflor:


ca. 12 st.

150 g smör

2,5 dl kallt vatten

2 dl mjölk

knivsudd salt

3,5 dl vetemjöl

2 tsk bakpulver


Smält smör och låt det svalna. Häll vatten och mjölk i en bunke, Blanda vetemjöl med bakpulver och vispa i det i mjölkvattnet till det blir slätt. Rör ner det smälta smöret. Smörj våffeljärnet och grädda.


Tidigare månad - Senare månad

Presentation


Matdelikat är en blogg om god mat och bak.

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<<
Mars 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Matbloggpriset

Nominera mig till Matbloggspriset Folkets val

Ovido - Quiz & Flashcards